NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
22 - (2397) م
حدثنا هارون
بن معروف.
حدثنا به
عبدالعزيز بن
محمد. أخبرني
سهيل عن أبيه،
عن أبي هريرة؛
أن
عمر بن الخطاب
جاء إلى رسول
الله صلى الله
عليه وسلم.
وعنده نسوة قد
رفعن أصواتهن
على رسول الله
صلى الله عليه
وسلم. فلما
استأذن عمر
ابتدرن
الحجاب. فذكر نحو
حديث الزهري.
{m-22}
Bize Harun b. Ma'ruf
rivayet etti. (Dediki): Bize bunu Abdul-Aziz b. Muhamme'd rivayet etti.
(Dediki): Bana Süheyl babasından, o da Ebû Hureyre'den naklen haber verdiki,
Ömer b. Hattâb,
Resûlullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'e gelmiş. Onun yanında bir takım
kadınlar varmış ki, seslerini Resûlullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in
(sesi) üzerine yükseltmişler. Ömer izin isteyince perdeye koşmuşlar...
Râvi Zühri'nin (2396
daki) hadisi gibi rivayette bulunmuştur.
İzah:
Bu hadisi Buhâri
«Kitâbu'bed'ü'l-Halk)da; Nesâi «Menâkıb» ile «Yevm ve leyle» bahislerinde
tahric etmişlerdir.
Kadınların çok şey
istemeleri ondan çok cevab beklemeleri manasınadır. Maddi şeyler istemiş olmaları
da ihtimal dahilindedir. Hadisin bir rivayetinde :
«Onlar nafaka
istiyorlardı.» denilmiş olması da bunu te'yid eder. Kadınların bağıra bağıra
konuşmaları bu görüşmenin fazla bağırmak yasak edilmezden önce geçtiğine
hamlolunur. Başka sebeplerle meselâ Resûlullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in
affına ve semahatına güvenerek yüksek sesle konuşmuş da olabilirler. Perdeden
murad kapıdır. Kapı yerine odalara birer perde çekilirdi.
Hz. Ömer'in :
«Allah yaşını
güldürsün.,.» sözünden muradı Allah seni memnun ve mesrur etsin, demektir.
Yoksa çok gülmesini temenni değildir.
Fecc: Geniş yol
demektir. Bazıları iki dağ arasındaki yol mânâsına geldiğini söylemişlerdir.
Kaadi İyâd diyorki: «İhtimal Peygamber
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şeytanla yardımcılarının Hz. Ömer 'den uzak
kalmalarına ve onun aleyhine yol bulamayacaklarına misal vermiştir. Yâni : Sen
iyiliği, emir yahut kötülükten nehiy babında bir yol tuttun . mu onda yürür
gidersin, onu terketmezsin! Bu sebeple şeytan o yolda sana vesvese vererek yanıltmaktan
ümidini keser, demektir.
Burada maksad hakikaten
yol değildir. Çünkü Allah Teâlâ:
«Şeytan ve kabilesi
sizi, onları göremiyeceğiniz yerden görürler.»
buyurmuştur. Şu halde
şeytan ondan yolda da korkmaz. Çünkü Ömer onu göremez.» Fakat Nevevi hadisi
zahiri mânâsına hamletmeyi daha sahih bulmuş ve: «Şeytan her ne zaman Ömer'in
bir yolda gittiğini görse, ondan korkarak yolunu değiştirir.» demiştir.